Logga in

Köpvillkor

Försäljnings- och leveransvillkor privatpersoner

Köpevillkor för webbhandel gällande privatpersoner hos SäffleGallerian

(Villkoren är fastställda 2021-11-01 och gäller tills vidare.) 

 
1. Om SäffleGallerian.se 

SäffleGallerian.se ägs och drivs av den ekonomiska föreningen Säffle köpmannaförening. Organisationsnummer: 769637-6065 

Föreningen har sitt säte i Säffle. Postadress är Älvhagsgatan 24. 

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till kontakt@safflegallerian.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.


2. Beställning 

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post kontakt@safflegallerian.se eller ta kontakt med den eller de handlare som ordern berör.


3. Leverans        

Våra normala leveranstid är 1 arbetsdag. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. 

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: kontakt@safflegallerian.se


4. Priser 

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25 % moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, felaktig prisinformation och förbehåller oss rätten att justera priset.


5. Returer

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Hur går du tillväga vid retur?   

* Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till kontakt@safflegallerian.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returärendet gäller framgå klart och tydligt.

* Du har även möjlighet att registrera returärendet på Mina sidor i webbshopen. (Inloggat läge).

* Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

* Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna ska därför skickas välpaketerade och helt i ursprunglig förpackning.

* På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.


5.2 Returrätten gäller inte för:    

* Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. 

* Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig. 

* Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.        

* Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt. 

* Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.  Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

* För mer om den lagstiftade ångerrätten - Se här (Konsumentverket)


6. Reklamation och klagomål 

Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den levereras åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att åtgärda felet eller ersätta dig med en ny produkt.      

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?        

Alla reklamationer görs i kontakt med berörd butik. Du kan antingen välja att skicka reklamerad vara till butiken eller göra reklamation personligen direkt i butik.

Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.

Läs mer - arn.se.


7. Ansvarsbegränsning 

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.  Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.  Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

 
8. Produktinformation 

Vi reserverar oss för eventuell felaktig information på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.


9. Information om Cookies 

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien år möjlig att använda för att följa en användares surfande. En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner, Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt blockerar cookies.

Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida. Läs mer


10. Personuppgifter 

Genom att handla hos Säfflegallerian.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter, Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. 

Säfflegallerian.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund, Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt vid de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden för att kunna anpassa marknadsföringen till dina individuella behov.

Informationen nedan är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.


10.1 Vad är en personuppgift?
 

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. 


10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
 

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik. 

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.  


10.3 Rättslig grund
 

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.        


10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
 


10.4.1 Betalleverantör
 

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalteverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är Swedbank Pay.        


10.4.2 Fraktbolag
 

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är Säffle Taxi. 


10.5 Rätt till export av kundupptgifter
 

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.        


10.6 Rätt till rättelse av kunduppgift
 

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. 


10.7 Rätten att bli glömd
 

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag från rätten till radering. Exempelvis om uppgifter måste behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).        


10.8 Ansvarig för dataskydd
 

SäffleGallerian.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.        


10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
 

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 

Vi använder Askås som leverantör av e-handelsplattform.


11. Ändringar till de Allmänna Villkoren        

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


12. Tvist och lagval        

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med SäffleGallerian.se och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr                  

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. 

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.